2023 - Syyskuun syntyjä syviä

Syksy on täydessä vauhdissa vaikkei sitä viime viikkojen lämpötiloista uskoisikaan, tosin heti lokakuun ensimmäisenä päivän ilma tosin muuttui kertaheitolla syksyiseksi. Syksyn etenemisen on lähinnä huomannut siitä, että päivä on lyhentynyt vauhdilla, aamuhämärä kestää päivä päivältä pidempään ja illalla pitää valot sytyttää yhä aikaisemmin. Itse olen huomannut syksyn tulon konkreettisesti, sillä kalenterini on alkanut täyttyä vauhdilla, on tuntunut ihan siltä kuin olisi loma loppunut kuten ennen vanhaan, kun vielä työelämässä oli. Vanhusneuvosto on kokoontunut jo kahdesti ja Yhteinen Kirkkovaltuustokin on jo syksyn ensimmäisen kokouksensa pitänyt. Viikkorytmi on nyt täysin erilainen kuin kesällä, joutuu ihan katsomaan mitä mihinkin väliin jotain lisää saa tarvittaessa mahtumaan. Palkanmaksustahan vastaa nykyään tuo Ilmarinen, joten ihan kuin jälleen työelämässä olisi. Mutta ei se mitään tämä meno on ihan mukavaa, saa olla tekemisissä mukavien ihmisten kanssa ja ehkä sitä jollakin tasolla pystyy vielä vaikuttamaan asioiden kulkuun.

Oma toimintammekin on jo päässyt hyvään vauhtiin, meillä on ollut jo kaksi keskiviikon Jäsentapaamista Virtakirkolla ja mukavasti teitä on jo paikalla näkynyt, vaikka mökkikausi onkin vielä jatkunut. Aloitimme tavan mukaan kevyesti musiikilla Klaus Pennasen vastatessa esiintymisestä, saatiinhan me itsekin toki sulosointumme tilaisuudessa maailmalle päästää.
Toisen Jäsentapaamisemme aihe vaihtui lennosta lyhyellä varoitusajalla, sillä ensimmäisissä jaetuissa syksyn ohjelmissa 20.9. meidän piti saada Pertti Pesosen katsaus Israelin tilanteesta. Vaihdoimme esiintymisjärjestystä ja Pertti tulee esiintymään meille tulevana keskiviikkona, 4.10.2023 jolloin Pirjo Salo Enter Ry:stä piti alun perin käydä meille nettihuijauksista kertomassa. Läsnäolijat kuuntelivat Pirjoa vakavina hänen kertoessaan minkälaiset huijaukset meitä ympärillämme vaanivat. Mehän kokoonnumme muuten Virtakirkolla suuressa seurakuntasalissa ja olin todella tyytyväinen siitä, että molemmilla puolilla salia on paksut verhot seiniä suojaamassa. Olisihan siinä ollut selittelemistä seurakunnalle, jos meidän tilaisuutemme jälkeen olisi jäänyt maalattuja piruja seinälle, oli se teksti välillä sen verran kovaa että sellainenkin mielessä käväisi. Oli todella hyvä herätyspuheenvuoro aiheesta, tarttee vain toivoa, ettei kukaan pelästynyt liikaa vaan että kaikki uskaltavat jatkossakin käyttää netin kautta palveluja, mutta aiempaa suurempaa varovaisuutta noudattaen.

Kuten moni teistä tietää niin itse jouduin keväällä vakavan verkkohuijauksen uhriksi. Tilanne on edelleen poliisitutkinnan kannalta auki mutta viime viikkoina olemme saaneet vaimoni kanssa hyviä uutisia pankilta, suuri osa meiltä huijatuista euroista on saatu palautettua meille. Oli se kuitenkin kaikkine ylimääräisine töineen sellainen kokemus, että toivon ettei kukaan toinen moisen huijauksen uhriksi joudu.

Kerhotoimintammekin on päässyt jo mukavaan vauhtiin, Ilonpisarat on kokoontunut Myyrmäkitalon kerroksen 3 isossa tilassa ja happikin on riittänyt. Siellä sitä Iloiset ilonpisarat kokoontuvat nyt sitten jatkossakin. Elokuvakerhomme, ja samalla yhdistyksemmekin, on saanut mukavasti julkisuutta ja olemmekin eläkeläisjärjestöissä profiloituneet voimakkaasti elokuvien ystäviksi. Kävihän tuossa niin että Aki Kaurismäen uutuuselokuva Kuolleet lehdet houkutteli niin paljon katsojia paikalle että lähes salillinen halukkaita jäi näytöksen ulkopuolelle ja siksi Kino Myyri järjesti meille ylimääräisen näytöksen. Lounaskerhommekin avasi jo syksyn vierailemalla Wanda´s Lounge & Kitchen ravintolassa nauttimassa paikan antimista. Kulttuurikerhon toiminta alkaa nyt lokakuussa ja varsinkin kulttuurin puolella on Eija rakentanut tuhdin paketin erilaisia tapahtumia.  Museokerho on myös käynnistymässä ja siellä kaivataan edelleen toista henkilöä Leena Tillin aisapariksi järjestämään käyntejä pääkaupunkiseudun monissa museoissa. Toivon todella, että joku teistä vireistä senioreista ottaa kopin asiasta ja saamme mahdollisuuden tutustua tämän puolen tarjontaan alueellamme. Unohtaa ei tietenkään saa, eikä voi, vapaamuotoista tapaamistamme Pulinakahvien merkeissä tiistaisin Café Nuvossa Myyrmannissa. Siellä meitä käy kiva porukka tapaamassa toisiamme ja juttelemassa niitä näitä.

Kuten olette varmaan huomanneet, niin olemme tämänkin vuoden aikana saaneet runsaasti uusia jäseniä joukkoomme. Viime viikolla näin Senioriliiton tilaston, josta ilmeni, että me olemme voimakkaimmin kasvanut yhdistys täällä Uudellamaalla tänä vuonna, meitä on tänä päivänä jo 251 kansallista senioria. Siitä tulikin mieleen, jotta muutama lisähenkilö tarvittaisiin pyörittämään tätä hienoa yhdistystä. Meillä on marraskuussa taas syyskokous ja siellä meillä on asialistalla mm. uusien sääntöjen hyväksyminen. Mallisäännöthän hyväksyttiin kesäkuussa pidetyssä Liittokokouksessa Savonlinnassa ja nyt meidän on uudistettava sääntömme niiden mukaisiksi. Uutena kohtana säännöissä on, että yhdistyksen hallitukseen tulee jatkossa valita varajäseniä ikään kuin tutustumaan yhdistyksen hallintoon ja osallistumaan esim. kerhojen pyörittämiseen ja mahdollisesti myöhemmin siirtymään varsinaisiksi hallituksen jäseniksi. Tulkaapa juttusille, niin jutellaan tarkemmin asiasta. Itse en muuten ole lähdössä mihinkään ellette te toisin tulevassa syyskokouksessa päätä.

Tässä yhteydessä onkin hyvä jälleen kerran kysyä teiltä taloushallinnossa aikoinaan työuranne tehneiltä, jotta eikös olisikin mukava ajankuluksi ottaa elinvoimaisen yhdistyksen taloudenhoitajan posti hoidettavaksi. Ei se mikään tappava toimi ole, katsokaa vaikka Heimoa, ihan hyväkuntoinen tervejärkinen mieshän tuo on. Joskus vaan tulee eteen se aika jotta tehtäviä pitää jatkuvuuden turvaamiseksi siirtää uusille henkilöille. Toivottavasti kiinnostusta löytyy, sillä tiedän miten upeaa, on saada tehdä työtä tällaisen yhdistyksen eteen.

Nyt alkanut lokakuu onkin sitten jo täynnä tapahtumia, joten seuraavaan kuukausikatsaukseen tuleekin roppakaupalla muisteloita.

Tulipas tästä taas pitkä juttu, hienoa jos jaksoit tänne asti.

Toivotan teille kaikille oikein hyvää lokakuuta ja toivon näkeväni monet teistä yhteisissä riennoissamme.

Terveisin Risto