2023 - Lokakuun loppuhuipennus

Tervehdys taas teille

Justiinhan minä teille kuukausiviestiäni kirjoittelin ja nyt ollakin sitten jo marraskuulla. Lokakuu oli tavallista koleampi ja rajoitti omalla kohdallani kesäharrastustani poikkeuksellisen paljon, taisi syksyn golfkausi jäädä tänä vuonna kaikkien aikojen lyhyimmäksi. Loppukuusta vielä siirryttiin ns. normaaliaikaan, jota tosin kestää vain 5kk, joten jollei olisi tällainen positiivinen luonne niin olisi voinut alkaa eineen verran ahdistamaan. Olisin nääs itse mielelläni pitänyt sen valoisan tunnin iltapäivässä, kun ei tarvitse aamulypsyllekään lähteä.

Vaikka ilmat olivat kylmät niin meillä oli ihan mukava ja lämmin tunnelma senioreissa. Tapahtumia oli moneen lähtöön, oli jäsentilaisuuksia, ilonpisarat purskahtelivat tuttuun tapaansa, leffassa pyörivät elokuvat ja osa teistä kävi teatterissa (onneksi kukaan ei jäänyt siihen hiirenloukkuun). Teimmehän me myös upean kulttuurimatkan Lahteen, siellä käytiin aluksi tutustumassa Malvaan, visuaalisten taiteiden museoon, jossa ainakaan itselle eivät kaikki teokset avautuneet, onneksi sentään museon ovet aukenivat ja päästiin nauttimaan upeasta Tootsie musikaalista Lahden kaupungin teatterissa. Uskokaa tai älkää siinä kaikki näyttelijät osasivat laulaa, eikä heistä kukaan äänenkäytön perusteella ollut ollut Jouko Turkan opissa.
Ja tietysti joka-tiistaiset Pulinakahvit keräsivät mukavasti porukkaa Myyrmanniin.

Jäsentilaisuuksissa meillä oli kaksi ajankohtaista aihetta, Pertti Pesonen kävi kertomassa meille aiheesta Israel tänään. Hänen raporttinsa Israelista oli nimittäin juuri valmistunut ja esitettiin seuraavalla viikolla TVn Ulkolinjassa. Aihe oli ajankohtaisempi kuin silloin tiesimmekään sillä pari päivää myöhemmin Hamas teki tuhoisan hyökkäyksensä Israeliin. Tilanne jatkuu siellä edelleen ja tuhannet viattomat siviilit molemmilla puolilla ovat menettäneet henkensä ja kotinsa. Toivottavasti järki voittaa ja tilanne rauhoittuu pikaisesti. Pertin esitys taustoitti hyvin kehitystä alueella, joskin myönteinen vastaus viimeiseen kysymykseen, onko Israel turvallinen maa, oli voimassa vain pari päivää.

Toinen mielenkiintoa ja keskustelua herättänyt jäsentapaamisen aihe oli Vantaan maankäyttö, rakentaminen ja asuminen erityisesti Länsi-Vantaalla. Lautakuntien puheenjohtajat Anssi Aura ja Otso Kivimäki kävit kertomassa mitä alueellamme on tapahtumassa ja suunnitteilla. Saimme siis katsauksen aiheeseen poliittisten päättäjien kannalta nähtynä. Olisi mielenkiintoista saada jossain vaiheessa kaupungin virkamies kertomaan samasta asiasta niin nähtäisiin ovatko virkamiehet ja luottamushenkilöt samasta kaupungista vai ovatko vallan eri planeetoilta.

Nämä kaksi alustusta osoittivat, että tilaisuuksissamme näyttää syntyvän yhä enemmän keskustelua ja kriittisiäkin kysymyksiä esitetään esiintyjillemme. Sitä on ollut hieno seurata, toivon että jatkatte samaan malliin, kunhan vain muistetaan pysyä asiassa. On hienoa saada teitä aktiivisesti osallistumaan mukaan tapahtumiimme ja toivon että kerrotte minulle ja koko hallitukselle mistä ajankohtaisista aiheista haluatte tilaisuuksia järjestettävän.

Kaikki tapahtumamme ovat mielestäni olleet vahvistamassa yhteisöllisyyttämme, kiitos teille kaikille siitä.
Siinä se lokakuu sitten olikin ja nyt sitten onkin luoda katse tulevaan tapahtumarikkaaseen Marraskuuhun.

Vaikka nyt lähestymme vuoden pimeintä aikaa, niin muistakaa, että ensikuun jälkeen on jo tammikuu, ja silloin mennään taas kohti valoisampia ja pidempiä päiviä.